Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Skytten nr 1 består av fyra hus färdigställda åren 1956 - 1957 med tillhörande tomt. Fastighetsbeteckningen är Rosersberg 10:130. Totalt finns 74 st lägenheter och matvaruaffären (f.n Matöppet) registrerade som bostadsrättsandelar. Föreningen hyr även ut affärslokaler i Rosersbergs centrum samt en del lagerutrymmen.

Stadgar

Föreningens interna regler som i mycket styrs av lagar och förordningar finns i stadgarna (se egen flik). Det är viktigt att veta att en bostadsrättsförening är en ekonomisk förening där medlemmarna gemensamt äger och förvaltar egendomen. Till varje medlem knyts sedan en rätt att disponera en viss lägenhet tillsammans med en skyldighet att underhålla den.

Ordningsregler

Styrelsen kan besluta om ordningsregler utöver det som stadgemässigt gäller. Exempelvis kan det gälla parkeringsregler eller tvättstugornas nyttjande.

Förvaltning

Den ekonomiska förvaltningen med avgiftsavier, redovisning, fakturabetalningar etc. sköts för föreningens räkning av en extern firma, som idag är SBC i Uppsala.

Försäkringar

Föreningen tecknar en fastighetsförsäkring som även täcker ohyresbekämpning men därutöver är det viktigt att tänka på att varje medlem kan bli skadeståndsskyldig för skador som inträffar på grund av oaktsamhet. Fastighetsförsäkringen täcker heller inte det som finns i lägenheten eller i förråd och är medlemmens egen egendom eller ansvar. Viktigt är att själv kontrollera vid tecknande av egen hemförsäkring att den täcker det utökade ansvar som det innebär att bo i bostadsrätt jämfört med hyresrätt!